fredag den 13. februar 2015

BioGaia: Fedt at være BioGaia aktionær.


Så kom BioGaia med årsregnskab og det blev til en omsætning på 121,4 mio for Q4, dermed overrasker BioGaia sine aktionærer med en fremragende afslutning på 2014.
Overskuddet i Q4 blev på 19,1 mio, her skal man lægge mærke til en engangspost før skat på 7,5 mio.
Udbytte for 2014 bliver 5 kr pr aktie (Udbytte betales i maj måned).

Lige siden jeg blev aktionær i BioGaia i nov 2003 har jeg skrevet om mine forventninger til firmaet, og jeg må sige at det er lige nu i Q4, at BioGaia viser hvorfor jeg har brugt så meget tid på dem.
Til dem der ikke har fulgt mine indlæg om BioGaia de seneste år, skal jeg her komme med en opsummering:

BioGaia får produceret alle sine produkter hos underleverandører. Så BioGaia har hele tiden et klart billede over pris situationen på markedet. Siden 2003 har bruttomarginalen ligget mellem 65 - 72%.
Jeg forventer at bruttomarginalen bliver på samme niveau de kommende år. I princippet kunne BioGaia vokse med 25% og kun have brug for at ansætte 4-6 personer om året, for at kunne klare efterspørgelsen. Det vil med andre ord sige, at BioGaia med 2014 omsætning på 364 mio som grundlag, kunne vokse med 90 mio i omsætning og kun øge personale omkostningerne med 2-3 mio. Eller man kan sige at BioGaia tjener mellem 6,5-7,2 mio for hver 10 mio de omsætter fremadrettet. Det er da en god forretning.
Nu satser BioGaia på 2 nye datterselsskaber, MetaboGen AB og IBT AB der nu øger omkostningerne til mellem 10-15% af forrige år omkostninger. Men så længe væksten er på de 20-25% om året vil BioGaia forsat have en flot indtjening de kommende år.

2015 bliver meget spændende at følge med Nestlés nye satsning med deres 70 årige gamle brand Nido, der nu tilføjes med BioGaias probiotika. I Brasilien lyder det som om de er kommet rigtigt godt i gang, vi håber det fortsætter de kommende år.
Nordamerika ser også ud til at komme i gang for alvor og nye lanceringer i UK, Indien og Vietnam venter i år.
Så med andre ord, det er fedt at være BioGaia aktionær.

Dette er hverken en købs eller salgs anbefaling


Ingen kommentarer:

Send en kommentar