lørdag den 24. august 2013

BioGaia er en af ​​de mest interessante aktier i Norden.

Jeg skal være ærlig at sige jeg var en smule skuffet over Q2 omsætningen på 85,3 mio. Jeg havde forventet en omsætning på 90 mio. Dog er resultat af primær drift imponerende 26,3 mio. Ikke sært at BioGaias aktionærer holder på deres aktier, og nu begynder at se frem mod 2014. Hvor både omsætning og resultat af primær drift burde stige markant. Når man ser på de aftaler vi ved kommer i gang, sidste eller i starten 2013/14 ved man hvorfor.

Lanceringer 2013/14 som vi ved sker.

Kina: BioGaia ProTectis Drops - BioGaia Gastrus

Sydkorea: BioGaia ProTectis Drops - BioGaia Gastrus

Nestlé: Nyt produkt område - forholdvis stor volume

Derudover en række lanceringer af BioGaia Prodentis og BioGaia ProTectis produkter i et antal mindre lande.

I USA lancerede Nestlé Gerber Soothe Colic Drops i juni. Salget er behersket og vi må lige give Gerber en chance med deres markedsføringskampagner som begynder i sep/okt. Potentialet er stort, spørgsmålet er bare om Gerber kan indfri vores forventninger.

Jeg forventer at omsætningen for Q3 lander omkring de 70 mio og resultat af primær drift på 20 mio.

 
Danske Bank og Carnegie hæver deres kursmål på BioGaia.

Carnegie upprepar sin köprekommendation på Biogaia med riktkurs 285 kronor (280 kroner) efter rapporten för det andra kvartalet. Värderingsmultiplarna är höga, men Biogaia är ett av de mest intressanta tillväxtcasen i Norden och investmentbankens försäljningstillväxtprognos ligger kvar kring 20 procent och vinsten ska fördubblas fram till 2015. Trots den långsammare tillväxten i andra kvartalet är Carnegie fortsatt positiva till utsikterna för konsumentprodukter med tanke på den pågående lanseringen i USA, som för närvarande utgör endast 5 procent av omsättningen och den kinesiska lanseringen sent i år eller i början av 2014.

kilde: SEB och Carnegie
(SIX) Danske Bank höjer riktkursen på bioteknikföretaget BioGaia från 220 till 230 kronor. Rekommendationen är kvar på avvakta.

Det framgår av ett marknadsbrev på fredagen. "Efter att ha skämt bort oss genom att uppvisa tillväxt mellan 14-25 procent i lokala valuta under de senste kvartalen så uppvisade BioGaia endast 8 procents tillväxt i dess kärnverksamhet inom konsumentprodukter", skriver banken med anledning av senaste delårsrapporten. "Bruttomarginalerna för konsumentprodukter ökade både jämfört med förra året och jämfört med första kvartalet vilket i år stödjer ett scenario där bruttomarginalerna fortsätter att expandera i takt med att volymerna ökar. Då vi fortfarande har lanseringen av kolikprodukten Gerbers i USA framför oss så kommer vi få ser mer volymtillväxt framöver. Vidare verkar BioGaia något besvikna över Gerbers lansering i USA då det har funnits en del leveransproblem som gjort att lanseringen har försenats", skriver Danske Bank vidare.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar